NEDERLANDSE NON PROFIT START-UP SPACEBUZZ WINT VIER INTERNATIONALE LOVIE AWARDS

Europese erkenning voor Nederlands XR-educatie programma

London, 19 november 2020 – ESA astronaut André Kuipers’ SpaceBuzz heeft tijdens de 10e jaarlijkse uitreiking van de internationale Lovie Awards vier prijzen in de wacht weten te slepen: Twee Lovie Award jury prijzen – Best Narrative experience en Virtual Reality- en twee Lovie Award Publieksprijzen. De toonaangevende Lovie Awards zijn pan Europese prijzen die jaarlijks toegekend worden door de International Academy of Digital Arts and Sciences (IADAS) aan de beste digitale toepassingen in Europa. SpaceBuzz concurreerde met 1000 inzendingen uit 30 landen. Onder de inzendingen waren organisaties als IKEA, The Economist, KLM, the Ocean Cleanup en The Guardian.

De SpaceBuzz is een XR educatieprogramma met als missie 100 miljoen kinderen wereldwijd te inspireren met het perspectief van astronauten vanuit de ruimte, en ze daarmee ambassadeur van de aarde te maken. SpaceBuzz maakt daarbij gebruik van de vertel- en ervaringskracht van de nieuwste XR technologie. Onderdeel van het lesprogramma is een bezoek op school van het ruim vijftien meter lange SpaceBuzz raketvoertuig. Aan boord reizen schoolkinderen naar de ruimte, waar ze de aarde ‘zelf ervaren’ door de ogen van een astronaut. Astronaut André Kuipers, mede-initiatiefnemer en ambassadeur van SpaceBuzz, reageerde enthousiast: “Dit is een schitterend compliment voor ons unieke team waarin astronauten, onderwijskundigen, wetenschappers en XR-experts hun krachten hebben gebundeld.”

Het SpaceBuzz programma wordt momenteel wereldwijd uitgerold, startend in Frankrijk, Italië en Hongarije. ‘We zijn trots op deze internationale erkenning’ zegt Janine Geijsen, directeur van SpaceBuzz. ‘Immersive technologie leent zich bij uitstek om kinderen te laten leren door ze het zelf te laten ‘ervaren’. Het is fantastisch dat onze aanpak internationaal wordt gezien en erkend’.

Noot voor de redactie:
SpaceBuzz is een educatieve non-profit start up met een wereldwijde missie. Met haar ‘experiential learning’ programma laat ze kinderen in de voetsporen treden van astronauten. Het programma brengt de thema’s ruimtevaart, technologie (STEAM) en planeet aarde naar de klas, gebruikmakend van zowel VR, AR en 4D technologie (XR technologie). SpaceBuzz is in Nederland ontwikkeld maar is wereldwijd schaalbaar. In 2021 vindt de introductie plaats in Frankrijk, Italië en Hongarije. SpaceBuzz heeft meerdere internationale prijzen gewonnen, waaronder 2 Global Webby Awards. In Nederland is er vanuit scholen een wachtlijst tot eind 2021. In samenwerking met Prof. Dr. Max Louwerse van Tilburg University (Dpt. Artificial Intelligence en Cognitieve Psychology) vindt wetenschappelijk onderzoek plaats naar de impact van deze educatieve XR aanpak op het leervermogen en de mindset van kinderen. SpaceBuzz werkt verder samen met o.a. MediaMonks, National Geographic en WNF. Voor meer informatie: www.spacebuzz.earth

Wilt u meer weten over het SpaceBuzz-programma, dan kunt u contact opnemen met Janine Geijsen, bereikbaar op telefoonnummer 06-54605733 of via de mail pr@spacebuzz.earth